Logoblogi

Seija KosunenJotta suruviestit vähenisivät

Seija Kosunen

Maanantaina 8.7.2013 soitettiin helsinkiläisen Jaanan ovikelloa. Siellä oli kaksi poliisia, jotka toivat suruviestin Jaanan 25-vuotiaan tyttären Susannen kuolemasta.

Susanne oli hirttäytynyt edellisenä yönä ja jättänyt jälkeensä kirjeen äidilleen, isälleen, veljelleen ja kahdelle hyvälle tyttöystävälleen. Hän ei syyttänyt heitä mistään, vaan ilmaisi myötätuntoa heitä kohtaan teostaan. Hän valitsi kuoleman, koska näki vain yksinäisyyden tulevaisuudessaan. Häneltä oli toivo kadonnut ja alakulo oli kääntynyt syväksi masennukseksi.

Jotta saisimme estetyksi tällaiset valinnat ja niiden aiheuttaman kärsimyksen, niin Helsingin logoterapeutit nostaa Logokahvilan syksyn 2013 teemaksi, miten voisimme auttaa läheisiämme – lapsia, nuoria ja vanhoja – voimaan paremmin ja näkemään toivon mahdollisuuden huomisessa.

Logokahvilan tavoitteena on antaa näköaloja ja välineitä oman elämän tutkiskeluun ja herättää keskustelua ihmisyydestä. Viitekehyksenä on neurologian, psykiatrian ja filosofian tohtori Viktor E. Franklin (1905 – 1997) kehittämä tarkoituskeskeinen terapiasuuntaus, logoterapia.

Toivon kaikille aurinkoista loppukesää ja energistä syksyä. Toivottavasti näemme tämän syksyn logokahvila-illoissa tai jossakin muussa yhteydessä. Kirjoitelkaa niin pysymme toistemme mielissä ja samalla se auttaa ikävän karkoittamisessa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>